Michael Walzer. Spravedlivé a nespravedlivé války. Morální argumentace s historickými příklady. Praha: Academia, 2019. Překlad 5. vydání z roku 2015, první vydání knihy vyšlo v roce 1977.
Legenda: 
- Černě: myšlenky z knihy M. Walzera, doslovné citáty jsou v uvozovkách s uvedením čísla stránky v knize
- Zeleně: komentáře a poznámky Honzy Valeše
Kapitoly 1-3 se zabývají základní otázkou: Jak morálně uvažovat nad válkou? Je to vůbec možné? Odkud začít?
Shrnutí kapitoly:
Co namítneme těm, kteří říkají, že když se rozpoutá válka, jde všechno stranou – spravedlnost, morálka i lidskost? M. Walzer argumentuje, že celé kulturní dějiny lidstva svědčí o tom, že i u války (tak jako u všeho jiného) lidé vždy rozlišují dobré a zlé.
Co má společného morálka a strategie (taktika)? M. Walzer upozorňuje, že o obojím se vedou vášnivé a rozporuplné debaty – co se má nebo mělo dělat, zda to bylo dobře, co by bývalo bylo lepší, jaké možnosti existují. Oba úhly pohledu jsou si až překvapivě blízké.
Co dělat, když se v souvislosti s válkou lže? M. Walzer radí dvojí – především sledovat, zda se slova shodují s činy (zda dotyčný mluví pravdu nebo lže), a dále detailně sledovat proč mají násilníci potřebu své chování oblékat do hezčích slov a co to o nich i o nás říká.
Latinské úsloví: „Inter arma silent leges: ve válce mlčí právo.“ (43) 
A
 přece: „Jazyk, který používáme, když mluvíme o lásce a válce, je tak 
bohatý na morální významy, že to vypovídá o tom, že se vyvinul za dlouhá
 staletí argumentace. Věrnost, oddanost, čistota, hanba, cizoložství, 
svádění, zrada; agrese, sebeobrana, ustupování, krutost, nemilosrdnost, 
brutalita, masakr – všechna tato slova jsou úsudky a usuzování je stejně
 běžná lidská aktivita jako milování a válčení.“ (43) 
Realistický argument:
 „Co konvenčně nazýváme nelidskostí, je prostě lidskost pod tlakem. 
Válka nás zbavuje civilizovaných ozdob a odhaluje naši nahotu. Popisují 
nám tuto nahotu, neb bez jistého potěšení: bojácná, sobecká, ženoucí se,
 vražedná. Nemýlí se ani v tom nejmenším. Tato slova jsou někdy popisná.
 Paradoxně je takový popis často jakýmsi druhem omluvy.“ (44) Jako 
příklad Walzer uvádí Mélský dialog: Historický příklad morální reality války převzatý z díla Dějiny peloponéské války, které sepsal filozof a voják Thukidides v 5. st. př. n. l., sám účastník války v roli velitele.
V
 této kapitole M. Walzer, stručně řečeno, tvrdí, že také válka (stejně 
jako všechno v životě společnosti) má svůj morální rozměr. Realistický 
argument by se rád jakémukoliv morálnímu uvažování vyhnul, ale to 
neodpovídá tomu, jak lidé ve skutečnosti žijí, mluví, přemýšlí a 
rozhodují se.
Strategie a morálka: „O 
morálce a spravedlnosti se mluví skoro stejně jako o vojenské strategii.
 Strategie je jiný jazyk války, a zatímco se obecně říká, že se v něm 
nevyskytují obtíže morální rozpravy, jeho užití je stejně tak 
problematické. Generálové se sice shodnou na významu strategických 
termínů – vyprovokování, ústup, manévr na křídle, soustředění sil a tak 
dál –, neshodnou se však na strategicky vhodných postupech v určité 
situaci. Hádají se, co by se mělo udělat. Po bitvě se neshodnou v tom, 
co se stalo, a pokud byli poraženi, dohadují se, čí je to vina. 
Strategie je jako morálka jazykem ospravedlnění. (58) 
Historický relativismus:
 Liší se kultury a jejich jazyk mezi sebou tak zásadně, že by to 
znemožňovalo morální hodnocení? M. Walzer odpovídá, že nikoli: „I když 
se upustilo od světových názorů a vysokých ideálů, stejně jako jsme 
opustili aristokratickou dvornost na začátku moderní doby, pojetí 
správného chování nadále přetrvává: vojenský řád přežívá smrt idealismu 
bojovníků.“ (62) Následuje morální rozbor bitvy z počátku 15. století 
mezi Francouzi a Angličany u Azincourtu, tak jak ji o jeden a půl století později vypráví anglický dějepisec. 
Závěr kapitoly patří důležitému pojednání o pokrytectví:
 „V morálním životě není ignorance až tak běžná; nečestnost je mnohem 
obvyklejší. Dokonce i ti vojáci a státníci, kteří nepociťují muka 
[morálně] problematického rozhodnutí, obecně vědí, že by je měli 
pociťovat. … Nejjasnějším důkazem stability našich hodnot v čase je 
neměnný charakter lží, jaké říkají vojáci a státníci. Lžou, aby sami 
sebe ospravedlnili, a tak nám popisují charakteristické rysy 
spravedlnosti. Kdekoli nacházíme pokrytectví, nacházíme také morální 
poznání.“ (67) 
„Pokrytectví je hojné v debatě v době války, 
neboť je mimořádně důležité, aby se člověk v takové době jevil tak, že 
je v právu. … Pokrytec předpokládá, že my ostatní mu morálně porozumíme,
 a domnívám se, že nemáme jinou možnost než brát jeho tvrzení vážně a 
podrobit je testu morálního realismu. Předstírá, že přemýšlí a jedná jak
 to my ostatní od něj očekáváme. Říká nám, že bojuje podle morálního 
válečného plánu… Kdyby se z nás všech stali realisté jako athénští 
generálové nebo jako hobbesovci ve válečném stavu, znamenalo by to konec
 jak pro morálku, tak pro pokrytectví Prostě bychom jeden druhému říkali
 přímo a surově, co chceme udělat nebo co jsme udělali. Ale pravda je, 
že jedna z věcí, kterou většina z nás chce, dokonce i ve válce, je 
jednat nebo se jevit, že jednáme morálně.“ (68)
To
 mi připomíná Putinův projev z pondělí 21. února 2022, v kterém se 
občanům Ruska snažil vemlouvavými slovy vysvětlit logiku svých kroků. A 
tím je ospravedlnit. 
V
 témže projevu nazval ruská vojska vstupující na území Ukrajiny 
(samozvaných republik) „mírová vojska“. To musím uznat, že to zní o 
mnoho lépe, než kdyby řekl „musíte uznat, že tu máme krásnou záminku 
vyslat naše vojska na ukrajinské území“. 
Dokola opakuje, že Rusko bylo k této reakci donuceno nátlakem Západu, který vůbec neslyšel jeho upozorňování na zájmy Ruska. 
Následující
 den pak frontální napadení Ukrajiny nazval „speciální vojenskou operací
 s cílem demilitarizace a denacifikace Ukrajiny“. Kdyby mluvil ve stylu 
Thomase Hobbese nebo athénských generálů, řekl by: „Zítra Ukrajinu 
napadneme ze všech stran. Pro jistotu jsme 
si to všechno nacvičili během cvičení v posledních týdnech. Celou 
Ukrajinu obsadíme násilím, jediné povolené zbraně budou ty naše, cílem 
je zbavit se všech Ukrajinců, kteří se mnou nesouhlasí (zabít je nebo 
deportovat).“ 
Argument
 M. Walzera je výstižný: Dokonce agresor jako Putin si je vědom toho, že
 i Rusové jsou morálně uvažující lidé a že by nesouhlasili s takto 
nemorálním vysvětlením. To je hlavní argument M. Walzera v úvodní 
kapitole: Válka má také svoji morální dimenzi, kterou můžeme odmítat, a 
přece ji svým (pokryteckým) jednáním potvrzujeme. 
Proto
 je nesmírně důležité porovnávat slova a činy, zda přinesou důkaz, že 
slova byla lží a pokrytectvím, nebo zda potvrdí morální integritu. Putin
 oznámil, že vojáci míří na armádní cíle. A v tomto smyslu se nikdo 
nediví, že rakety dopadají na vojenské letiště. Proč se však během 
soboty 26. 2. snaží vyřadit z provozu teplárnu na předměstí Kyjeva?! 
Protože to byla lež, kterou však nemohl říct otevřeně, protože by si tím
 u svých lidí uškodil. 
